Burger Blog

Közel-Keleti burgerkörkép

2013. július 03. Mr. Burger

Mrx kedves olvasónk Izraelben járt, és most megosztja a tapasztalatait velünk! (speed)

Ha azt hallja az ember, hogy Közel Kelet vagy netán Izrael, nem biztos, hogy a finom burgerek és a street food jut eszébe, pedig itt aztán van miből választani. Mivel az ország lakossága vegyes, ezért ez hat a gasztronómiára is, van itt falafel, shawarma ( az itthoni döner kebabhoz hasonlítanám) a remek hummus (csicseriborsókrém) egy kis pitával, és persze nem hiányozhat a hamburger sem.

6.jpg

Nemrég 10 napot töltöttem Izraelben barátaimmal, és ha már ott voltunk megkóstoltunk, pár hamburgert. Az elsőre látszik, hogy a sok helyi finomság mellett az izraeliek szeretik a hamburgert, rengeteg helyen lehet kapni változó minőségben.

Elsőként egy komolyabb burgerező helyet mutatnék be ez a Burgers Bar Jeruzsálemben. A Burgers Bar 1991 óta várja a hamburgerszerető embereket.A hely kóser*, így sajtburgert senki ne várjon, viszont cserében készítenek a jól ismert marhaburger mellett liba- és kacsaburgert is, de mi maradtunk a klasszikus marhaburgernél.

A hely amúgy jól néz ki, sajnos nem fotóztam körbe, semmi extra, de kellemes. Az egész jól meg lett csinálva, főleg a design. Ez (B) mindenen rajta van a szalvétától a pohárig. Egyszerű, de szerintem nagyszerű.

1.jpg

Egy sima marhaburgert kértem 180 grammos hússal és sült krumplival. Rendelés utána kérdezték kérek-e szószokat, én kértem párat, végül kaptam házi paradicsomszószt és majonézt, valamint egy jó minőségű, de szerintem nem házi mustárt is. A hasábburgonya semmi extra, de nem mirelit, ez már jó pont nálam.

Na és akkor a lényeg: a burger. Ami negatívum volt az a zsemle és annak megpirítása, vagyis annak hiánya, mert amúgy finom volt, de jót tett volna neki, ha rádobják a grillre egy picit. A hús az korrekt volt, érződött, hogy jó minőségű marhahús, a zöldségek hasonlóak voltak, mint itthon (jégsaláta, uborka, lilahagyma), de nekem sokkal frissebbnek tűntek. A szószok jók voltak és háziak, sőt meg is kérdezték mit kérünk bele, én a barbecue-ra és házi paradicsomra szavaztam, mindkettő nagyon jó volt.

2.jpg

Összességében remek burger volt, ha nem lett volna a hideg zsemle, akkor megközelítette volna a tökéletest. Az ára 50 sékel volt, ha jól emlékszem, ami kb. 3300 forint, nem olcsó, de Izrael egy viszonylag drága ország, itt ennyibe kerül egy jobb burger.

A másik burgerező hely a Burger Ranch, ez már egy komolyabb franchise, amit 1972-ben alapítottak, ma már szinte az egész országban megtalálható és külföldön is terjeszkedik.

3.jpg

A hely nem sokban különbözik az itthoni nagy gyorséttermektől, rendelsz a pultnál aztán egy tálcán megkapod előbb-utóbb amit kértél. Ez a lánc is kóser*, azaz sajtburgerről szó se lehet.

A hely próbál arra ösztönözni, hogyha többen vagytok, akkor közös menüt egyetek, nekünk is egy ilyenre esett a választásunk:

4.jpg

Ez egy 3 fős menü tartalmaz 3 burgert, 3 üdítőt és 1 hatalmas adag krumplit + hagymakarikát és sült virslit, valamint szószokat. Mindez 100 sékel, azaz 6600 forint, ami még mindig nem olcsó, de itt a meki is ennyi, sőt talán kicsit drágább is.

A kiegészítők teljesen átlagosak és természetesen fagyasztottak, a virsli kissé meglepett minket, de nem volt rossz. A szószok kellemesek voltak, érdekes volt, hogy itt adtak ezer sziget öntetet is, amit eddig én csak salátához ettem.

A burgerről nem tudok sok jót elmondani, ízében talán a Whopperre emlékeztetett, volt benne egy marhahúspogácsa, savanyú uborka, paradicsom és némi jégsaláta. A szósz az majonéz volt semmi egyedi extra szósz nem volt benne.

5.jpg

Összességében nem voltam a hamburgertől elájulva, de hozta a kötelező szintet amit az itthoni gyorséttermek hoznak, de persze komoly gasztroélményt ne várjon tőle senki.

Burger Ranch

http://www.burgeranch.co.il/ - Némi héber tudás nem árt a honlaphoz

Egyik nap olyan éhesek voltunk, hogy muszáj volt egy Mcdonald’s-ban enni, ami ízre rosszabb volt mint otthon és sokkal drágább de érdekes tapasztalat mit lehet kihozni egy olyan Big Mac-ből amiben nem valódi sajt van mivel úgy nem lenne kóser.

A konklúzió talán az, hogy Izraelben remek burgereket lehet kapni, de azért ha lehet, mindenki maradjon a helyi street foodnál, ami mennyei, de ha megunjuk és egy kis hazaira vágyunk akkor némi változtatással de megkaphatjuk az is.

* Kóser héber szó (כָּ‏‏שֵׁר, szefárd kiejtéssel kásér, askenázival kóser), ami azt jelenti magyarul, hogy alkalmas, tetsző, megfelelő. Valamely dolog rituális alkalmasságát jelző szó a zsidó vallásban és szokásrendszerben. A zsidó közéletben minden rendben levő, helyes dologra használatos.[1] Az élelmiszerek esetében, ami nem megfelelő az a teréfá (טְרֵפָה, ebből jön a tréfli), ami megfelelő az a kóser. Tárgyak esetében a pászúl (פָּסוּל) az alkalmatlan, hasznavehetetlen és a kóser az alkalmas. A kóser szót a tiszta anyagokból készült dolgokra is használják. Illetve az adott dolog megbízhatóságát, kiváló minőségét, elsőrangúságát is jelenti

Ez a Wikipédia megfogalmazása én egyszerűsíteném a konkrét esetre: Az a burger kóser, amiben nincs disznóhús, valamint nem tartalmaz tejterméket. Persze ennél kicsit összetettebb, például nem mindegy milyen az a marhahús, de ebbe már nem érdemes belemenni. Mrx

A bejegyzés trackback címe:

https://burger.blog.hu/api/trackback/id/tr355381451

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akrosztikon 2013.07.03. 12:48:14

Azért az már valóban az igénytelenség egy egészen új, számomra teljesen ismeretlen foka, amikor valaki tíz napra külföldre utazik, és képes ugyanazt az - alapjáraton is undorító - junk foodot enni, amit itthon.

baliquez 2013.07.03. 13:05:41

@akrosztikon: de hát ha egyszer ez a hobbija és a blogtémája. Biztos evett mást is.

Atrox 2013.07.03. 13:35:20

Ezek szerintem nagyon drága árak Izraelhez képest is. Lehet, a láncot üzemeltető gyors éttermek ilyen áron dolgoznak, 2 évig éltem ott, de nem étkeztem ilyen helyen. Persze az is lehet, hogy Jeruzsálem turisták által látogatott része lehúzósabb a többi helynél.
Sima húsos (csirke vagy birka) dolgok pitában vagy lafában 10-15-20 sékel között vannak sült krumplival és általában tetszőleges mennyiségű "szedd magad" zöldség köret járul hozzá, különböző szószokkal, fűszerekkel a kisebb étkezdékben. 15 sékelből mindíg jól tudtam lakni, 20 sékelből pedig halálra ettem magam.

csizsikpizsik _jobbulást Tito, Pique takarodj! 2013.07.03. 13:47:38

Dolgoztam és turistáskodtam is már Izraelben, de eszembe sem jutott burgert enni egyszer sem. Ahogy leírod mit is kínálnak jól döntöttem :)

Szarazinda 2013.07.03. 14:19:34

Akkor a jövőben odalátogatóknak: Mc Donald's-ból van kóser és nem kóser is, az utóbbiba kell menni :-), ugyanaz a meki minőség, mint bárhol a világon, de jobb választék (van double quarter pounder)

Black Burger - TGI Friday, és az itt bemutatott Burgers Bar szerű (bár annál szerintem jobb), rendes, beülős, étterem-jellegű helyi lánc, ebből is van kóser is meg tréfli is. A jeruzsálemi az két éve kóser lett, előtte nem volt az, de vannak máshol tréflik is, sajttal, bacönnel, ahogy kell. Nagyon ott van a hely, ajánlom a yokozuma fantázianevű burgert.

Burger ranch meg szerintem is felejthető, és akkor még finom voltam. Nem ehetetlen, de csak végszükség esetére ajánlanám. Márpedig végszükség Izraelben, ha kajáról van szó, elég nehezen áll elő :-)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.07.03. 15:47:45

@Szarazinda: itthon is van double quorter pounder, nem???

legalábbis én szoktam a sajtos mcroyalt duplahússal kérni. vagy az nem ugyan az??

Feiertag Erik · http://fastfoodcentral.blog.hu 2013.07.03. 16:10:02

@doggfather: Szerintem arra gondolt, hogy a nem kóserben van dupla quarter pounder, a kóserben nincs.

hiroshige 2013.07.03. 16:36:24

A Közel-Kelet kifejezetten "street food térség"... OK, nem klasszikus hamburger, de a street food azért annál sokkal többről szól.

Mr_x 2013.07.03. 20:16:53

@Atrox: Nem tudom mikor laktál Izraelben de most sajnos ezek az árak kb. mindenhol 1 shawarma egy vízzel 30 sékel alatt sehol sincs, amúgy legolcsóbb kaja amit ettünk talán 1 falafel volt a Mea Sharim negyedben Jeruzsálemben és az volt 13 sékel és az már baromi olcsó volt.

Vájárpalánta 2013.07.04. 21:49:52

Ilyen Ranch Burger a 90-es évek közepén volt egy Szekszárdon, a belvárosban. Csak néhány évig volt emlékeim szerint. Én akkor nem éreztem, hogy kilógna a fast food-ok sorából túlzottan, inkább picit különleges volt. Ma már ilyen Meki és Burger hegemónia mellett igazi felüdülés lenne. A legigazibb felüdülés a Dairy Queen illetve a Wendy's lenne.
süti beállítások módosítása